LinkedIn profiel Mastos Aerdts Power Passie & Drive in Marketing &Communicatie
Twitter Mastos Aerdts Power Passie & Drive in Marketing Campagne Management
Facebook Mastos Aerdts Passie, Power en Drive in Marketing - Campagne Management
Instagram Mastos Aerdts

De Beach Challenge Kijkduin is een laagdrempelig sportief strandevenement waarbij (zee)zwemmen, mountainbiken en hardlopen centraal staan. En hoe kan het ook anders, in de Noordzee, over het strand en door de duinen van Kijkduin. Het evenement is geschikt voor jong en oud, voor getrainde atleten maar zeker ook voor de minder ervaren sportievelingen.

De Beach Challenge is in 1998 begonnen als cross triathlon en is daarmee de oudste van Europa. Het is allerminst een eenvoudige, recht-toe-recht-aan triathlon, maar eentje 'zoals het hoort': een individuele, soms pittige strijd tegen de elementen en je zelf. En een fantastisch mooie, met een schitterend ruig natuurparcours. De triathlon, die ieder jaar weer nieuwe uitdagingen kent door de veranderingen in het natuurlijk speelveld van zee, strand en duinen.

Nog steeds is de cross triathlon het hoofdonderdeel van de Beach Challenge, maar de Beach Challenge is ondertussen meer dan alleen de cross triathlon!

Naast de triathlon kent de Beach Challenge ook de Beach Run van 5 en 10 km, de Zeezwemtocht en de Kids Challenge

De Beach Run is een fantastiche crossloop over een prachtig en zwaar parcours door de duinen en over het strand van Kijkduin. Deze crossloop heeft veel hoogteverschil en is een mooie uitdaging. Gekozen kan worden voor de 5 km of de 10 km. De Beach Run wordt op de vrijdagavond gehouden en kent inmiddels de meeste inschrijvingen van de Beach Challenge. Niet zo vreemd natuurlijk, want wie wil na de vele vlakke wegwedstrijden niet ook eens een echte crossloop door de duinen en op het strand proberen?

De Zeezwemtocht (geen wedstrijd) is een tocht van 2 km en wordt gehouden op de zaterdagmiddag. Voor de recreatieve zwemmer zijn er weinig mogelijkheden om op een georganiseerde en veilige wijze deel te nemen aan een zwemprestatietocht in de Noordzee. De Beach Challenge biedt je deze mogelijkhedi wel. De inschrijving is open voor iedereen, maar je moet wel over enige conditie beschikken om deze tocht te volbrengen. Zeestroming en soms de hoge golfslag vormen bij deze tocht namelijk de grootste tegenstanders. Maar het zal een unieke ervaring zijn en misschien wel de opstap naar de triathlon de volgende keer. Om de veiligheid te kunnen garanderen, kunnen er maar maxiamaal 100 mensen deelnemen aan deze zwemprestatietocht, dus weer er snel bij.

De Kids Challenge is een avontuurlijke hindernisloop over het strand en door de duinen en wordt gehouden op de zaterdagochtend. Afhankelijk van de leeftijd kan er gekozen worden uit de 500 meter hindernisloop (4-5 jaar), de 1 km hindernisloop (6-8 jaar) en de 1,5 km hindernisloop (9-11 jaar). Ieder jaar doen er zo'n 200 kinderen mee aan deze Kids Challenge en is een geweldig feest voor jong en oud.

In 2014 maakte ik voor het eerst kennis met de Beach Challenge, als deelnemer aan de 10 km Beach Run. Ondanks de hoge temperaturen heb ik genoten van dit evenement. Toen het organiserende kernteam van de Beach Challenge op zoek was naar iemand met kennis en ervaring op het gebied marketing, communicatie, public relations, drukwerk begeleiding en sponsoring heb ik geen moment geaarzeld om mee te helpen met de editie van 2015 ook al was het pas een aantal maanden voor het event. Met in het achterhoofd de organisatie verder te helpen en te professionaliseren. Maar wat zeer lastig is gebleken in een organisatie waar iedereen uit dezelfde sportvereniging komt en zeer vriendschappelijk met elkaar omgaan, waardoor het aanspreken van elkaar zeer lastig is omdat iedereen te vriend moet worden gehouden.

Voor de editie 2015 heb ik nieuwe sponsors geworven, persberichten opgesteld, de perslijst samengesteld, advertenties en banners ontwikkeld,  media ingekocht, geholpen met het ontwikkelen van het drukwerk en het nieuwe eventlogo, aanpassingen doorgevoerd in de website, hoge resolutie afbeedlingen beschikbaar gesteld aan de media, de sponsorborrel georganiseerd en als gastheer opgetreden, de sponsoruitingen tijdens het evenement verzorgd, de hardloop bloggers van Just Keep Running uitgedaagd om deel te nemen net als Team No Limits van het revalidatiefonds. 

De Beach Challenge 2015 was een zeer geslaagd evenement ondanks de problemen rondom de zeezwemtocht. Ik kijk dan ook met veel plezier terug aan de voorbereidingen en aan het evenement zelf. 

Beach Challenge Kijkduin